ÚVOD‎ > ‎Články‎ > ‎

Merhaba

přidáno: 4. 6. 2011 14:36, autor: Lenka Hynková   [ aktualizováno 4. 6. 2011 14:44 ]

Merhaba, Günaydin, tesekkürler a několik dalších slov obohatilo slovník tří kvartánů, jedné žákyně  1. G, tří žáků hořovického gymnázia i jejich pedagogického doprovodu v rámci týdenního výměnného pobytu studentů v tureckém Izmiru.

Hořovičtí a novopačtí gymnazisté byli osloveni českou pobočkou mezinárodní agentury AFS Mezikulturní programy, o.s., aby reprezentovali Českou republiku, české školství, ale především české mladé lidi na tureckém národním festivalu a zúčastnili se školních i veřejných oslav tureckého Národního dne mládeže a sportu, který udělil své zemi jeden z představitelů jejich novodobé historie Mustafa Kemal Atatürk, aby tak po první světové válce započal novou tradici oslav mládí a svobody.

Tento turecký státní svátek připadá na 19. květen, oslavuje se dva dny a rodiny středoškoláků v daném týdnu hostí ve svých domovech zahraniční studenty, čímž vyjadřují vděčnost za udělenou výsadu. Mladí Turci jsou velmi pyšní na svou národní historii, tradice, lidové písně, poezii, tance či kroje, jež s patřičnou hrdostí předvádějí při školních oslavách, které předznamenávají dva dny volna od učení, ovšem ne tak úplně od školy. První volný den zahajují zhruba dvouhodinovou oslavou na všech místních stadionech, kam každá škola vysílá jednu třídu ke společnému kulturnímu a pohybovému vystoupení.

Z pohledu učitele je zajímavé srovnání tamního školského systému, jenž se podobá americkému modelu školství, s naším. K pedagogickým postřehům patří kupříkladu větší počet vedoucích pracovníků školy, vyučujících i nepedagogických zaměstnanců, kteří zajišťují administrativní servis učitelům či pomoc žákům, vybavenost pedagogického sboru notebooky, vyšší hodinová dotace výuky angličtiny, která na rozdíl od našich tří až čtyř hodin činí čtyři až šest hodin týdně. Ve všeobecně vzdělávacích školách zde vyučují předmět psychologii, mají své psychologické poradce, kteří neučí, ale plně se věnují poradenské činnosti, řeší se studenty jejich osobní, studijní, rodinné, ale i kázeňské problémy, pomáhají v profesní orientaci apod. Několikrát ročně organizují náslechy na místních univerzitách, které žáky motivují k vyššímu úsilí. Přijímací zkoušky na vysoké školy jsou dle slov vyučujících, žáků i rodičů velmi náročné a žáci se na ně svědomitě připravují, protože počet studijních míst je omezen.

Instituce rodiny a školy zde nejsou oddělené, nýbrž úzce spolupracují. Rodiče i děti důvěřují škole a podílejí se na jejím fungování, což přináší do jejich vztahu vzájemný respekt i oboustranné uspokojení ze společně dosažených výsledků.

I když byl pobyt českých studentů v Turecku pouze několikadenní, těžko se loučili se svými novými přáteli a jejich rodinami, s nimiž si užili mnoho zábavy, ale i poučení, získali cenné mezinárodní zkušenosti a navázali nové vztahy.

ą
IMG_7138.JPG
(5007k)
Lenka Hynková,
4. 6. 2011 14:38
Comments